Familiebedrijven voor Brede Welvaart

Ambitieniveau bepalen

Waarom deze interventie?

Zonder duidelijke ambitie blijft brede welvaartcreatie vaak hangen in losse acties. Wat wil je als familiebedrijf écht bereiken? Deze interventie helpt om een inspirerende, haalbare en gedragen ambitie te formuleren.

Doel

Het formuleren van een langetermijnambitie (bijvoorbeeld in de vorm van een BHAG: Big Hairy Audacious Goal) die richting geeft aan strategische keuzes en brede welvaart structureel verankert in de organisatie.

Wat houdt het in?

Je onderzoekt als familiebedrijf hoe ambitieus je wilt zijn op het gebied van maatschappelijke waarde. Worden jullie de duurzaamste speler in de sector? Willen jullie regionaal impact maken? Of ligt de ambitie vooral binnen het familiebedrijf zelf, bijvoorbeeld op het gebied van werkgeluk of inclusie?

Aanpak in 5 stappen:

  1. Bepaal je kerndoel. Wat is de essentie van het familiebedrijf? Welke maatschappelijke bijdrage past daarbij?
  2. Breng het visionaire element aan. Denk groots. Wat zou je willen bereiken over 10 of 15 jaar? Durf buiten de lijntjes te kleuren.
  3. Formuleer de ambitie duidelijk en begrijpelijk. Vermijd vaagheid of wollige taal. De ambitie moet inspireren én richting geven.
  4. Betrek belanghebbenden. Bespreek de ambitie met familieleden, medewerkers en eventueel externe partners. Is er draagvlak?
  5. Maak de ambitie meetbaar. Koppel concrete mijlpalen aan de ambitie. Zo maak je voortgang zichtbaar.

Resultaat

Een heldere stip op de horizon, die motiveert en richting geeft aan keuzes op het gebied van brede welvaart. De ambitie fungeert als kompas voor strategie, communicatie en interne betrokkenheid.